1/180 s

9
« of 9 »

PL

Elementem najważniejszym w fotografii jest światło. Czas zatrzymany na zaprezentowanych przeze mnie fotografiach to pojedynczy moment 1/180 sekundy. W nocy w lesie trudno znaleźć światło. Przy wschodzie słońca budzą się zwierzęta leśne. Każde z nich prowadzi tryb życia zależny od pory roku i analogicznie zmienia się cały las. Każdej wiosny świat lasu odradza się na nowo i za każdym razem wzbudza zachwyt.

Fotografie, które wybrałem ukazują moje spojrzenie na las. Poranna mgła, zimowy szron czy śnieg, światło dostarczają mi wielu tematów do fotograficznych poszukiwań. Fotografując mamy do czynienia z ciemniejszym obszarem niż na otwartej przestrzeni. Stąd czasem robiąc tam zdjęcia trzeba zdać się na intuicję. Dobra, oryginalna kompozycja lasu jest bardzo trudna do osiągnięcia, o czym przekonałem się nie raz. Regularnie fotografuje las od 4 lat. To, że mieszkam nieopodal lasu pomaga mi go fotograficznie eksplorować i odkrywam wielokrotnie, że przebywanie w tym środowisku może uszczęśliwiać. Zdaje się to potwierdzać opinia Seneki: „Jeśli poddasz się naturze, nigdy nie będziesz biedny; jeśli poddasz się opinii, nigdy nie będziesz bogaty”.

W moich wędrówkach po lesie towarzyszy mi czasem zdanie Minor White’a „Zdjęcia krajobrazowe są w rzeczywistości krajobrazami wewnętrznymi.” Tak jak świat jest nieskończenie różnorodny, tak i krajobrazów może być nieskończona ilość. Każdy spacer po pobliskim lesie pozwala mi odkryć jego nowe oblicze i przynieść z wędrówki inne zdjęcia.

EN

The most important element in photography is light. The time captured in the photographs I present is a single moment of 1/180th of a second. At night in the forest, it is difficult to find light. At sunrise, forest animals wake up. Each of them leads a lifestyle dependent on the time of year, and the entire forest changes accordingly. Every spring, the forest world is reborn and each time it evokes wonder.

The photographs I have chosen show my perspective on the forest. Morning mist, winter frost, or snow, the light provides me with many subjects for photographic exploration. When photographing, one deals with a darker area than in open spaces. Hence, sometimes taking pictures there requires relying on intuition. Achieving a good, original composition of the forest is very difficult, as I have learned many times. I have been regularly photographing the forest for 4 years. Living near the forest helps me explore it photographically, and I often discover that being in this environment can bring happiness. This seems to confirm Seneca’s opinion: “If you surrender to nature, you will never be poor; if you surrender to opinion, you will never be rich.”

During my forest walks, I am sometimes accompanied by Minor White’s phrase, “Landscape photography is essentially an internal landscape.” Just as the world is infinitely diverse, so too can there be an infinite number of landscapes. Every walk in the nearby forest allows me to discover its new face and bring back different photos from the hike.